Dlaczego warto zacząć czytać niemowlęciu?

Książki można czytać nawet niemowlakom, trzeba tylko dobrać je do wieku maluszka i jego możliwości. Nawet jeśli nie zrozumie zbyt wiele z tego, co się mu czyta, to nadal będzie to miało niezwykle pozytywny wpływ na jego rozwój.

Od czegoś trzeba zacząć, a książeczki dla niemowląt nadają się do tego idealnie. Zostały one zaprojektowane w taki sposób, aby angażować wszystkie zmysły. Ponadto czytanie buduje więzi z rodzicami i stanowi dobrą zabawę.

Jakie są zalety czytania książek dla niemowląt i czym kierować się przy ich wyborze?

Nawet jeśli rodzice są bardzo zajęci i zmęczeni, to znajdą chwilę na wspólne czytanie z dzieckiem. Wystarczy nawet pół godziny dziennie, aby wesprzeć rozwój maluszka na wielu płaszczyznach. Czytanie pobudza mózg, uczy myślenia logicznego, pomaga zrozumieć siebie i otoczenie, uczy wartości moralnych. Ponadto rozwija wyobraźnię, poszerza wiedzę i wzbogaca słownictwo. Czytanie książek przyspiesza naukę mówienia, ułatwia też opanowanie umiejętności czytania i pisania w niedalekiej przyszłości. Jeśli dziecko będzie otoczone książkami od najmłodszych lat, to wykształci nawyk czytania na całe życie. Ponadto jest to świetny sposób na uchronienie dziecka przed uzależnieniem od mediów. Zdecydowanie korzystniejsze dla dziecka jest czytanie książek niż oglądanie telewizji lub granie na smartfonie i laptopie.

Obecnie do wyboru jest wiele książeczek dla niemowlaków. Istotne jest to, aby wzbudzały ciekawość, były dostosowane do wieku dziecka. Sprawdzić należy również, czy treść książki ma pozytywny wydźwięk, nie może wzbudzać niepokoju ani lęków. Kolejną kwestią będzie tekst napisany poprawną i ładną polszczyzną, językiem przyjaznym dla małych dzieci. Dobra książka uczy logicznego myślenia, prezentuje pozytywne wzorce postępowania. Zadbać należy o dużą czcionkę, wyraźne obrazki. Książki dla najmłodszych nie powinny zawierać zbyt wiele szczegółów ani kolorów. Należy postawić przede wszystkim na prostotę i estetykę. Godne polecenia są książeczki kontrastowe, dźwiękonaśladowcze, sensoryczne, edukacyjne.